Lausunto Kuluttajaluotto- ja rahoituspalvelujen etämyyntityöryhmän mietinnöstä 

Asia: VN/26445/2023

1 Yleiset huomiot 

Yleiset huomiot 

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry kiittää lähettämästänne lausuntopyynnöstä. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry on edistänyt jo 72 vuoden ajan ikääntyvien ja vanhojen ihmisten oikeuksia, osallisuutta ja hyvinvointia valtakunnallisesti. Tuomme yhdessä jäsenyhteisöjemme kanssa kuuluviin vanhustyön ja vanhojen ihmisten äänen.

2 Kuluttajaluottodirektiivin täytäntöönpano

2.1 Yleiset huomiot 

– 

2.2 Soveltamisalan laajennus 

– 

2.3 Luottokelpoisuuden arviointi ja sopimusoikeudelliset seuraamukset 

VALLI ry kannattaa, että luotonantajia velvoitetaan arvioimaan kuluttajan luottokelpoisuus, ja sitä, että tämän arvioimisen laiminlyönti sanktioitaisiin. Luottokelpoisuus tulisi kuitenkin arvioida yksilöllisen tilanteen mukaan, ei esimerkiksi liian yleisten kriteerien perusteella.

2.4 Rekisteröintivelvollisuuden laajennus 

– 

2.5 Muut huomiot 

Luotonantajan neuvontapalvelujen osalta saattaa olla riskinä se, että esimerkiksi ikääntyneet ja vanhat ihmiset näkevät neuvonnan välittömäksi palveluksi liittyen luoton saamiseen. Eli luoton saaminen riippuisi siitä, käyttääkö neuvontapalveluja vai ei. Tässä voi olla mahdollisuus luotonantajalle tarjota kaksinkertaisia palveluja. 

3 Kuluttajaoikeusdirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpano 

Kuluttajaoikeusdirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpano 

– 

4 Vaikutusten arviointi 

4.1 Kuluttajaluottodirektiivin täytäntöönpano 

– 

4.2 Kuluttajaoikeusdirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpano 

– 

5 Muut huomiot 

Muut huomiot 

VALLI ry kannattaa saavutettavuuteen liittyviä ehdotettuja lisäyksiä kuluttajansuojalakiin, mm. miten selkeästi ja minkälaisessa muodossa peruuttamistoiminnot on ilmoitettu, tai millaisessa muodossa etukäteen annettavat tiedot tai sopimustiedot ovat. Peruuttamistoiminnon osalta on hyvä, että tarjotaan selkeää tapaa peruuttaa sopimus, esimerkiksi painikkeen kautta, joka on myös nimetty selkeästi. Sekaannusta tällaisissa voi aiheuttaa esimerkiksi, jos painikkeessa lukee ”peruuta”, eikä henkilö tiedä, peruutetaanko sillä sopimus vai meneillään oleva toiminto. Kuluttaja voi kuvitella peruuttaneensa tekemänsä sopimuksen, vaikka todellisuudessa onkin keskeyttänyt peruuttamisensa. VALLI ry kannattaa selkiyttävää sääntelyä ja sitä, että kaikki, myös ikääntyvät ja vanhat ihmiset, saavat saavutettavassa muodossa tiettyjä tietoja pyydettäessä. VALLI ry näkee, että tiedot tiedot tulee esittää jo valmiiksi mahdollisimman saavutettavassa muodossa.