Digitaaliset välittämisen keinot

Teknologia ja digitaaliset ratkaisut täydentävät keinoja välittää. Fyysinen kohtaaminen ei aina syystä tai toisesta ole mahdollista. Arjen kiireessä tarvitsee nopeita ja käteviä ratkaisuja osoittaakseen välittävänsä kanssaihmisestä. Esittelemme tässä kolme ehdotusta, miten juuri Sinä voit hyödyntää digitaalisuutta omissa arjen välittämisen teoissasi.

Pienet arjen niksit huomioida läheistä etäisyyksien päähän

Olisiko yksinäisen läheisesi kanssa mahdollista ottaa käyttöön kuvapuhelu -sovellus, tai muu yhteydenpidon kanava, jossa lähettää vaikkapa valokuvin terveisiä omasta arjestaan puolin ja toisin? Kirjoitimme Isovanhempien viikolla lokakuussa, kuinka digilaitteilla eri sukupolvet voivat jakaa arkeaan etäisyyksienkin päästä. Lue juttu Digi välineenä sukupolvia lähentävälle arjen jakamiselle

Huoli-ilmoitus tehdään usein verkossa

Heräsikö sinulla huoli naapuristasi? Arjen kiireessä ei välttämättä ehdi mennä palvelupisteelle kertomaan huolestasi, mutta digi tuo tähänkin ratkaisun. Voit tehdä huoli-ilmoituksen, joka monessa kunnassa on mahdollista tehdä sähköisellä lomakkeella. Lue lisää verkkosivuiltamme: Huoli-ilmoitus

Välittäminen on myös tilan antamista kuulluksi tulemiselle

Meille VALLIn Ikäteknologiakeskuksessa on ensisijaista, että pidämme huolta ikääntyvien ja vanhojen ihmisten oikeuksista digitalisoituvassa yhteiskunnassamme. Teemme tätä työtä antamalle ikääntyneille itselleen mahdollisuuden vaikuttaa sekä kertoa kokemuksistaan ja tarpeistaan. Yksi esimerkki tästä on yli 65-vuotiaiden Digiraati, jossa ikääntyvät ja vanhat ihmiset voivat itse vaikuttaa oman arkensa digiratkaisuihin. Lue juttu: Digiraati Muistathan myös Sinä aina kysyä ikääntyneiltä itseltään, haluaako hän kokeilla digiä tai teknologiaa, mikäli tällainen mahdollisuus on tarjolla? Välittäminen kun on myös sitä, että ei ohita ihmisen omaa mielipidettä tai kokemusta, eikä oleta tai päätä toisen puolesta. Voit tutustua työhömme verkkosivuillamme: Ikäteknologiakeskuksen verkkosivut.